ترکیه پس از ۴ سال از ایران نفت وارد کرد علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان‌رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟ درآمد‌های ارزی در بهار سال جاری، به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان رضوی هر شانه تخم‌مرغ ۱۰۹ هزار تومان شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سرنوشت بورس در دولت جدید چگونه رقم می خورد؟ | سیگنال امید در بازار سرمایه

  • کد خبر: ۷۶۷۶۰
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
سرنوشت بورس در دولت جدید چگونه رقم می خورد؟ | سیگنال امید در بازار سرمایه
شاید همین رویکرد رئیس جمهور جدید باعث شد که بازار سرمایه دربرابر انتخاب او به عنوان رئیس جمهور، واکنش مثبتی از خود نشان دهد. در هفته گذشته که مراسم تنفیذ و تحلیف رئیسی برگزار شد، شاخص کل بازار سرمایه رشد ۹۰ هزار واحدی را تجربه کرد و از سطح یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ ۲۶ خرداد در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری، اتفاقی نادر رخ داد. آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضاییه و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در میانه روز و درحالی که پنجره‌های معاملاتی روزانه همچنان باز بود، از تالار بورس بازدید کرد. اگر همین الان کلمات «بورس و رئیسی» را در اینترنت جست وجو کنید، عکس‌های این بازدید را مشاهده خواهیدکرد.
 
او در روند بازدید از تالار بورس قول داد مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بورس را پیگیری کند؛ شورایی که خودش به عنوان رئیس قوه قضاییه عضو آن بود. واقعیت ماجرا این است که ارتش ۵۰ میلیونی سهام داران بازار سرمایه، یک پایگاه اجتماعی بزرگ و با خواسته‌های مشخص بود، از این رو تمام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس اظهارنظر کردند و شعار دادند، اما تنها ابراهیم رئیسی بود که سرزده از تالار بورس بازدید کرد و این کار، او را از دیگران متمایز کرد.

شاید همین رویکرد رئیس جمهور جدید باعث شد که بازار سرمایه دربرابر انتخاب او به عنوان رئیس جمهور، واکنش مثبتی از خود نشان دهد. در هفته گذشته که مراسم تنفیذ و تحلیف رئیسی برگزار شد، شاخص کل بازار سرمایه رشد ۹۰ هزار واحدی را تجربه کرد و از سطح یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید.

نگاهی به بازار‌های مالی در یک سال گذشته

شاخص کل بازار سرمایه در یک سال اخیر حدود ۳۰ درصد افت داشته است. البته واقعیت بازار سهام را باید در میزان افت ارزش سبد سهام داران این بازار دید که به مراتب زیان بیشتری را تجربه کرده اند و به گفته بسیاری از کارشناسان، این زیان در یک سال اخیر دست کم ۵۰ درصد بوده است. اکنون، اما تحولات سیاسی در داخل کشور به نفع بازار سرمایه است. همسویی دولت و مجلس شورای اسلامی با شعار‌های محوری مشترک درباره بازار سرمایه، می‌تواند به بازگشت رونق به این بازار و آبروی ازدست رفته آن کمک کند. چه بسا سخت گیری‌های اخیر درباره بازار رمز ارز‌ها و ناایمن کردن سرمایه گذاری در این بازار، با این رویکرد باشد که بتواند از ورود بیشتر سرمایه‌های مردم به آن جلوگیری کند و بخشی از پولی را که وارد این بازار شده است، به بورس بازگرداند.
 
در یک سال اخیر نه تنها بورس بلکه سایر بازار‌ها نیز نتوانسته اند کام سرمایه گذارانشان را شیرین کنند. طی یک سال اخیر دلار تنها ۱۶ درصد، طلا ۹ درصد، سپرده‌های بانکی ۱۵ درصد و مسکن حدود ۲۷ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده اند. تمامی این ارقام از رشد ۴۴ درصدی تورم عقب مانده اند و تنها سرمایه گذاران در بازار کالاها، همچون خودرو با ۶۷ درصد رشد سالانه توانسته اند از رقابت با تورم، جان سالم به در ببرند.

بورس و استعداد سقوط

فارغ از رفتار بازار سرمایه در یک هفته گذشته، اگر بخواهیم به آینده این بازار تا پایان سال و همچنین تا پایان چهار سال دولت جدید نگاه کنیم، با یک مسئله چندمجهولی مواجه خواهیم بود. از یک سو کسری بودجه دولت در سال جاری حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. پاره‌ای تحلیل‌های بدبینانه تر، کسری بودجه تا ۵۰ درصد را نیز برای سال جاری پیش بینی کرده اند. این اتفاق می‌تواند به دست بردن دولت در سود شرکت ها، افزایش مالیات، افزایش تعرفه‌ها و... دامن بزند؛ اتفاقی که تأثیر منفی آن را بر بازار سرمایه خواهیم دید.
 
ازسوی دیگر، کسری بودجه منجر به استقراض احتمالی دولت از بانک مرکزی و رشد پایه پولی خواهد شد، از این رو بسیاری از کارشناسان تورم ۴۰ درصدی را تا پایان سال پیش بینی کرده اند. تجربه سالیان گذشته نشان داده است که اغلب اوقات بورس به تورم روی خوش نشان می‌دهد، به شرطی که دولت سراغ افزایش تعرفه ها، افزایش مالیات و تعویق پرداخت سود اوراق بدهی نرود و در رویارویی با بازار بورس، خوش حساب باشد.

حال خوب بورس با ثبات نرخ دلار

با وجود تمامی این تحلیل ها، یک اتفاق می‌تواند تمام این پیش بینی‌ها را خنثی کند. اگر دولت جدید بتواند طی چند ماه آینده، به یک توافق حداقلی در عرصه سیاست خارجی برسد، بدون تردید قیمت دلار کنترل خواهد شد. این اتفاق دولت را در مهار تورم نیز کمک خواهد کرد. موضوع را با دکتر عبدالرضا اسعدی، استاد دانشگاه آزاد و تحلیلگر بازار سرمایه، درمیان گذاشتیم.
 
وی در این باره به شهرآرانیوز گفت: توافق در عرصه بین المللی به رونق کسب وکار‌ها کمک خواهد کرد و بدون تردید، درآمد شرکت‌هایی که محصولات صادراتی دارند را افزایش خواهد داد. در این صورت، منتظر رشد بورس به خصوص رشد نماد‌هایی که صادرات محور هستند، خواهیم بود. اسعدی افزود: علاوه بر این، مهار تورم و ثبات قیمت‌ها به رونق گرفتن صنعت ساختمان منجر می‌شود.
 
رونق صنعت ساختمان به معنای جان گرفتن بیش از ۳۰۰ رسته شغلی است، پس نماد‌های مرتبط با این صنعت نیز می‌توانند تا پایان سال، صعود قیمتی را تجربه کنند و این امر، اثر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت جدید برنامه‌ای جدی برای اقتصاد کشور و همین طور بازار سرمایه دارد، از این رو در چهار سال نخست شاهد اتفاقات خوبی در بازار سرمایه خواهیم بود. ازسوی دیگر مردم نیز چنین پیش بینی می‌کنند و انتظار دارند و همین موضوع می‌تواند تا حد زیادی به تحقق آن کمک کند. همان طور که انتظارات تورمی مردم به افزایش تورم دامن می‌زند، انتظار و پیش بینی آن‌ها از مهار تورم نیز می‌تواند به این اتفاق کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->